Unge sliter mest med mobilutgiftene

Mobilutgifter topper statistikken over hva de unge har mest problemer med å betale.

Mobilutgifter topper statistikken over hva de unge har mest problemer med å betale, ifølge en undersøkelse fra Lindorff.

Undersøkelsen ser nærmere på betalingsvaner blant unge, og er gjennomført av Norstat på vegne av Lindorff. 1000 nordmenn mellom 18 og 30 år har svart.

– Den gode nyheten er at de fleste respondentene hevder de har god kontroll på privatøkonomien. Men for å sette dette litt i perspektiv; ifølge undersøkelsen er det er godt over 1 av 10 unge som har opplevd betalingsproblemer. Det mener vi er for mange, og Lindorff´s tall viser dessverre også en økning i antall betalingsanmerkninger blant unge, sier Anette Willumsen, administrerende direktør i Lindorff.

Mobilutgifter på topp
– Når de først sliter, viser funnene at de unge har mest problemer med mobilutgifter, etterfulgt av husleie og studielån. Betalingsvansker knyttet til mobil underbygges også av våre egne tall, sier hun.

I undersøkelsen sier 15 prosent av de spurte at de har hatt problemer med å betale regninger eller lån, mens det motsatte er tilfelle for 83 prosent av respondentene.

Blant de som har opplevd betalingsvansker, har 27 prosent slitt med mobilutgifter. Betalingsproblemer knyttet til husleie, studielån og abonnementer utgjør henholdsvis 26 prosent, 24 prosent og 22 prosent av svarene. Boliglån og bredbånd er blant utgiftene som respondentene har minst utfordringer med.

Blir et pengesluk for noen
– Med smarttelefoner har mobilbruken eskalert, og for noen blir mobilen et pengesluk. I tillegg til selve telefonen og abonnementet, er det en del unge som betaler for ekstra nettsurfing. Det er dessuten «skjulte» utgifter tilknyttet mobilen, på grunn av utgifter som belastes mobilregningen direkte, nedlasting av apper, enkel tilgang til abonnementer og netthandel. Dette resulterer igjen i økt pengebruk, sier Willumsen, som forteller at 7 av 10 i undersøkelsen handler via mobilen.

– Vi må også huske på at mange unge betaler mobilregningen sin selv, i motsetning til de som er litt eldre og kanskje får mobilen dekket av arbeidsgiver, sier Willumsen, som råder de unge til å skaffe seg god oversikt over egen pengebruk.

– Sett opp et budsjett, planlegg godt og følg med på regningene. Når det gjelder mobilen, kan det også være lurt å sammenligne priser hos ulike operatører og sjekke om du har skaffet deg unødvendige abonnementer. Disse er gjerne bare et par tastetrykk unna, men kan bli en dyr affære, sier hun. 

Fakta om betalingsvansker blant unge:

  • 49.050 unge mellom 20 og 30 år stod oppført med betalingsanmerkning i fjerde kvartal 2016 – en nedgang på 1 prosent sammenlignet med fjerde kvartal i fjor.
  • De har 223.744 betalingsanmerkninger – en økning på 4,8 prosent.
  • Totalt har de utestående krav til en verdi av nærmere 3 milliarder kroner – en økning på 6 prosent. 

Kilde: Lindorffanalysen utgave 1, 2017