Inntektsforskjeller skapt av pandemien fortsetter, viser inkassotall

Flere husholdninger fikk inkassokrav på ubetalte regninger på strøm, telekom og offentlige tjenester i tredje kvartal. Dette var delvis drevet av økte kraftpriser, og står i kontrast til et generelt lavere nivå på alle typer inkassosaker under pandemien. Det viser ferske tall fra inkassoselskapet Lindorff, som nå skifter navn til Intrum.

Flere husholdninger fikk inkassokrav på ubetalte regninger på strøm, telekom og offentlige tjenester i tredje kvartal. Dette var delvis drevet av økte kraftpriser, og står i kontrast til et generelt lavere nivå på alle typer inkassosaker under pandemien. Det viser ferske tall fra inkassoselskapet Lindorff, som nå skifter navn til Intrum.

Antallet inkassosaker på faste avgifter til strøm, telekom og offentlige tjenester var seks prosent høyere i tredje kvartal i år enn før pandemien startet i mars 2020. Til gjengjeld var krav knyttet til boliglån og kredittkort ned med henholdsvis 40 og 70 prosent i samme periode.

– Denne todelte utviklingen i inkassokrav er et tegn på at forskjellene mellom nordmenn har økt under pandemien. Samtidig som flertallet av nordmenn har fått en mer robust økonomi, har et mindretall fått det strammere økonomisk. Dette viser seg gjennom en økning i husholdninger som ikke klarer å betale faste utgifter som normalt prioriteres høyt. Denne utviklingen er bekymringsfull, spesielt siden den har pågått siden i fjor høst, sier Siv Hjellegjerde Martinsen, administrerende direktør for Intrum i Skandinavia.

Færre inkassosaker for bedrifter

Ved utgangen av tredje kvartal var det 10 prosent færre inkassokrav blant privatpersoner og 20 prosent færre krav blant bedrifter sammenlignet med inngangen til pandemien.

Det er i dag lite variasjon i inkassoutviklingen på tvers av ulike næringer og typer inkassokrav. Dette er fordi ulike støtteordninger med universelle krav har hindret tap i alle næringer. Ifølge anslag fra Nasjonalbudsjettet vil det overføres mer enn 100 milliarder kroner totalt i offentlig støtte til bedrifter i 2020 og 2021.

– Fremover forventer vi at en avvikling av ekstraordinære støtteordninger vil føre til mer normale nivåer med mislighold blant bedrifter, men det kan ta tid fordi mange bedrifter har klart å spare mer under pandemien,  sier Hjellegjerde Martinsen.

Bytter navn til Intrum

Lindorff skifter navn til Intrum den 28. oktober. Navnebyttet kommer fire år etter at Lindorff og Intrum Justitia gikk sammen og dannet Intrum, Europas største kreditthåndterings- og inkassoselskap. Intrum er tilstede i 25 land, men har på grunn av konkurranseregler ikke endret navn i Norge tidligere.

– Uavhengig av navn er oppgaven vår den samme. Vi skal finne gode løsninger både for den som skal betale og den som venter på å få betalt, og gjennom dette bidra til en sunnere økonomi. Som bindeleddet skal vi se begge sider i en sak. Denne todelte oppgaven ligger i kjernen i alt vi gjør i Intrum, sier Hjellegjerde Martinsen.

Intrum samler i dag ledere fra næringslivet og det offentlige for å se nærmere på hvordan aktørene i fellesskap kan fremme en sunn økonomi i kjølvannet av pandemien.

– Selv om samfunnet har åpnet opp og pilene peker oppover igjen for økonomien i Norge viser tallene våre at pandemien fortsatt skaper noen usikkerheter. Målet ved samlingen er å dele erfaringer og kunnskap som bidrar til å skape enda bedre økonomiske forutsetninger for bedrifter og privatpersoner fremover, sier Hjellegjerde Martinsen.