Black Friday: Europeiske forbrukere kjøper mindre enn før for å fremme en grønnere livsstil

Vår ferske undersøkelse viser at en økende andel, og særlig den yngre generasjonen, vil benytte sin forbrukermakt til å velge bort butikker og merkevarer som de ikke oppfatter å være en del av det grønne skiftet, sier Camilla Gulsett, bærekraftansvarlig i Intrum i Norge, som nylig skiftet navn fra Lindorff.

Interessen for bærekraft motiverer fire av ti nordmenn til å begrense forbruket av varer, og én av fire oppgir at de ikke vil ha dårlig samvittighet ved å utsette betalinger til bedrifter de oppfatter som uetiske.

Ifølge Intrums ferske undersøkelse, the European Consumer Payment Report 2021, blir forbrukerne på tvers av 24 europeiske land i økende grad opptatt av å begrense forbruket etterhvert som de beveger seg mot en mer bærekraftig livsstil.

– Norske forbrukere har klimatrusselen friskt i minne når handelsbransjen nå gjør seg klar for den viktigste delen av året med Black Friday og julehandelen. Det er mulig at vi er i ferd med å se et skifte i forbruksmønster. Vår ferske undersøkelse viser at en økende andel, og særlig den yngre generasjonen, vil benytte sin forbrukermakt til å velge bort butikker og merkevarer som de ikke oppfatter å være en del av det grønne skiftet, sier Camilla Gulsett, bærekraftansvarlig i Intrum i Norge, som nylig skiftet navn fra Lindorff.

Forbrukerne omfavner bærekraftig atferd

Flertallet av de over 24.000 europeiske respondentene handler mindre enn de gjorde før pandemien, for å redusere avfall og leve enklere.

  • Seks av ti europeere handler mindre enn før pandemien
  • Interessen for å redusere forbruk som følge av det grønne skiftet, er høyest hos yngre voksne og kvinner
  • Blant den eldre befolkningen og europeiske foreldre, som ser ut til å ville sette et eksempel for sine barn, svarer to av tre at de i økende grad reparerer eller gjenbruker fremfor å kjøpe nye ting

…men dyre produkter blokkerer veien mot en mer bærekraftig livsstil

En hindring for at folk kan leve så bærekraftig som de ønsker, er at miljøvennlige produkter oppfattes som dyre:

  • 49 prosent av nordmennene sier at de ikke har råd til å leve like bærekraftig som de ønsker seg. Andelen er 58 prosent for alle europeere
  • Nesten syv av ti med lav inntekt i Europa ville ha levd mer bærekraftig dersom de hadde hatt råd til det

Forbrukere forventer i økende grad at bedrifter bekrefter deres verdisyn og er villige til å straffe uetiske virksomheter

I Norge svarer mer enn halvparten at de ikke vil handle fra bedrifter som de vet er ansvarlige for å skade miljøet. Dette tallet stiger til 68 prosent blant forbrukere i Portugal, som har gått inn for å øke innsatsen mot ekstremvær etter flere alvorlige skogbranner, og 62 prosent i Hellas.

Nær halvparten av de spurte sier de vil bruke sin påvirkningskraft som forbrukere for å skape positiv sosial endring. Fire av ti nordmenn i alderen 18 til 37 år vil ikke føle skyld ved ikke å betale en bedrift senere enn avtalt dersom de oppfattet selskapet som uetisk.

– En dobbelt så stor andel yngre enn eldre sier seg enig i at de ikke vil ha dårlig samvittighet overfor uetiske bedrifter ved forsinket betaling. Her skilles generasjonene og det kan være et signal på viljen de yngre har til å følge sitt verdisyn, sier Gulsett.

Om The European Consumer Payment Report 2021

The European Consumer Payment Report 2021 er et verktøy for å skaffe innsikt om hverdaagen til europeiske forbrukere, deres atferd og mulighet til å ha kontroll på sin personlige økonomi. Rapporten er basert på en ekstern undersøkelse og er gjennomført av Longitude I 24 europeiske land. Totalt 24.012 forbrukere deltok i årets undersøkelse. Denne ble gjennomført mellom 21. juli og 26. august 2021.

En full rapport blir lansert 30. november. Inntil da kan den forhåndsbestilles på intrum.com/ecpr2021