3 tips! Slik kan bedriften din tilpasse seg energikrisen

Inflasjonen stiger og invasjonen av Ukraina fortsetter å presse opp prisen på energiforsyning. Vi gir deg tre tips som hjelper bedriften din å tilpasse seg situasjonen.

Den høye inflasjonen og energikrisen diskuteres daglig i media og påvirker sannsynligvis også bedriften din. Med utfordringer både med leveranser, kontantstrøm og uforutsigbare kostnader, er det en usikker tid å drive forretning. Ingen kan forutse hvordan situasjonen vil utvikle seg, men det er en god idé å ta noen tidlige grep.

– Mange bedrifter opplever utfordringer med budsjettering fordi det er nesten umulig å forutse kostnadene på for eksempel strøm. Samtidig opplever kundene økte utgifter og kan få vanskeligheter med å gjøre opp for seg. Derfor er det på tide å ta en grundig gjennomgang av kredittpolicyen og samtidig tilpasse egen drift for å optimalisere kontantstrøm og likviditet
Morten Trasti, sjefanalytiker, Intrum

Vi gir deg tre tips som kan ruste bedriften dint til å håndtere økt inflasjon og energikrisen.

  1. Ta en gjennomgang av kredittpolicyen din og planlegg en strategi

    Kundene dine har de samme utfordringene som  bedriften din. Selv om norsk økonomi generelt er solid og godt rustet, vil stigende priser få konsekvenser for sluttkunden og  i verste fall føre til at de ikke klarer å gjøre opp for seg.

    For tiden stiger nordmenns pengebruk raskere enn inntekten, og kombinert med høy gjeldsgrad kan dette skape utfordringer. Spesielt fordi renten følger inflasjonen og stiger tilsvarende. I vår undersøkelse European Consumer Payment Report 2021, svarte 38 % av nordmenn at regningene øker raskere enn lønningene deres, og 48 % svarte at de hadde latt være å betale en regning de siste 12 månedene.

    Det er med andre ord lurt å være forberedt på at du vil se en økning i kunder som ikke kan betale regningene sine, og ha en klar strategi for kreditthåndtering og inkasso.
  2. Identifiser kundene og revider betalingsvilkårene

    Selv om du kjenner dine kunder godt, er det lurt å sjekke opp hvem du faktisk handler med og justere selskapets betalingsbetingelser deretter. Det kan for eksempel hende at du må tilby ulike betalingsbetingelser til ulike kunder.

    Det er lurt å foreta en kredittsjekk på både nye og eksisterende kunder. For å sikre din egen kredittrisiko kan du be  om forhåndsbetaling dersom kunden har dårlig kredittscore. Ta også en titt på kundenes betalingshistorikk og hold et øye med deres økonomiske situasjon.

    Helhetsbildet kan hjelpe deg med å sette en kredittgrense for den enkelte kunde og for kundesegmentet generelt. Dette er en god metode for å optimalisere din likviditet og dermed identifisere områder hvor det enten er penger å spare eller hvor du bør sikre seg mot unødvendig risiko.
  3. Juster bedriftens energiforbruk

    Mange bedrifter får høyere strømregninger enn vanlig i disse dager. For noen selskaper  er høyt energinivå en betingelse for drift, men for andre kan det være mulig å spare.

    Husk å se nøye på energi og strømforbruket til selskapets lokaler. Det kan være penger å spare. Uansett er det lurt å se på hvor pengene for å dekke de høye energiprisene skal komme fra. Kan du dekke det selv gjennom oppspart kapital, eller må inntektene økes, for eksempel gjennom å øke priser på dine produkter eller tjenester?