Advarer mot telefon- og SMS-svindel

Det er nå flere svindelforsøk i omløp som angivelig er fra Intrum. Ikke oppgi personlig informasjon eller trykk på mistenkelige lenker i SMS-er.

Vi oppfordrer til å logge inn på mine sider via vår nettside for å finne ut om du har en sak hos Intrum. Hvis du får en tekstmelding fra Intrum om at du har en sak hos oss, men finner den ikke på mine sider, er det et svindelforsøk. Bilde av den nyeste svindelmetoden ligger lenger ned i saken.

Den nyeste svindelmetoden vi har oppdaget fungerer slik:

  1. Svindel-SMS blir sendt ut med tekst: "Vi har prøvd å kontakte deg gjeldende fakturaen (17118S) uten å lykkes. Ring oss på telefon +46850282720" OBS: Legg merke til at SMS-en kan legge seg under tidligere meldinger mottatt fra Intrum.
  2. Hvis man ringer dette nummeret, får man beskjed om at "Intrum" skal sette innringer over til "DNB" for å hjelpe til med transaksjonen. Deretter vil svindlerne prøve å guide ofrene over på en nettside som kan fjernstyre PC og andre enheter.
  3. Man får en ny SMS med to linker hvor de spør om hvordan man har opplevd deres service. Ikke trykk på noen av lenkene.
     

Ikke ring nummeret i SMS-en, og alltid sjekk mine sider på intrum.no om du har en sak til oss.

Vi vil aldri be deg som kunde av oss oppgi personlig eller sensitiv informasjon på tekstmelding. Har du fått en slik tekstmelding bør du slette den og ikke svare.

Intrum jobber kontinuerlig med å stoppe disse svindelforsøkene, og undersøker dette nærmere. Vær oppmerksom på at tekstmeldingene kan legge seg inn under Intrum som avsender, og ser derfor enda mer troverdig ut.

Oppdatert 22. august 2024.

Den raskeste og sikreste måten å få oversikt over saken din på er å logge inn i portalen vår.

Fake text messages from Lindorff or Intrum

We have been made aware that several people have received an SMS that is supposed to have been sent from Lindorff or Intrum. This is an attempt at fraud and has not been sent from us. Do not give them your personal information.

As with any scam or phishing method, you who receive the message are asked to go to a link, and it looks like Lindorff or Intrum is the sender. Do not reply to the SMS, just delete it. 

You can always log in to the self-service portal to find information on your debt collection case/cases.