Ofte stilte spørsmål
Finn svarene her eller ta kontakt
Du kan også logge inn på portalen vår for å få oversikt over saken din eller ta kontakt med oss. Vi er her for å hjelpe deg.
Betaling
Logg deg inn på portalen vår for å betale saken din. Du logger enkelt inn med BankID. Når du har logget inn kan du betale med debetkort eller Vipps.
Informasjon om beløp og KID
Du finner beløp og KID-nummer nederst på brevet du har fått fra oss. Du finner den samme informasjonen i portalen vår.
Jeg trenger betalingsinformasjon på e-post
Den raskeste måten å få betalingsinformasjon på er å logge inn i portalen. Hvis du ikke finner svarene du leter etter, er du velkommen til å ta kontakt med oss. Vi vil da sende deg betalingsinformasjonen på e-post.
Vi vil sende deg et brev der vi informerer om at du har betalt for mye.
Har du andre ubetalte saker hos oss vil vi spørre deg om du ønsker legge beløpet på disse sakene. Hvis du ikke svarer innen 14 dager vil vi føre beløpet tilbake på konto du betalte fra. Har du andre ubetalte saker som er fra samme kreditor vil vi gi beskjed om at beløpet blir ført på de andre sakene.
Hvis du ikke har flere saker, eller ikke ønsker å betale ned andre saker, overfører vi beløpet tilbake på kontoen du betalte fra.
Ja - Hvis vi har bokført betalingen din samme dag, eller senere, som vi har sendt deg brevet (se datoen på brevet), må du betale kostnadene.
Nei - Hvis betalingen din er bokført innen vi sendte deg brevet (se datoen på brevet), trenger du ikke å betale kostnadene.
Status på saken
Du kan enkelt sjekke status på saken din i portalen. Du kan også ta kontakt med oss.
Når inkassovarselet du har mottatt har forfalt, blir saken sendt til inkasso. Du finner datoen for forfall på inkassovarselet. Du finner også en kopi av inkassovarselet i portalen vår.
Hvis du ønsker en skriftlig bekreftelse på at saken er avsluttet kan du hente ut denne fra portalen, eller du kan ta kontakt med oss.
Du finner en oversikt over sakene dine hos Intrum i portalen vår. Her finner du både saker hvor vi har sendt et inkassovarsel, men som ikke har gått til inkasso ennå, og saker som har gått til inkasso. Du kan også kontakte oss på mail eller telefon for å få en oversikt over sakene du har hos oss.
Hvis du har ubetalt gjeld til inkasso over lengre tid, kan vi sende en forliksklage for å bekrefte at du er forpliktet til å betale det utestående beløpet. Deretter får du en betalingsanmerkning, og gjelden kan deretter kreves inn etter at det er sendt en utleggsbegjæring.
Du kan fortsatt løse saken ved å betale alle utestående beløp knyttet til inkassosaken, inkludert inkassosalær og renter. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å betale ved å logge deg på portalen. Vi kan også avtale en nedbetalingsplan.
Hvis du har utestående inkassogjeld og ikke mulighet til å betale er det viktig at du tar kontakt så fort som mulig.
Betalingsutsettelse, nedbetalingsplan og reduksjon
I mange tilfeller kan vi tilby deg en betalingsutsettelse. Du kan søke om dette i portalen vår. Du kan også ta kontakt med en av rådgiverne våre.
Du kan søke om å få en nedbetalingsplan når du logger inn på portalen vår. Du kan også ta kontakt med en av våre rådgivere. Vær oppmerksom på at vi ikke kan garantere nedbetalingsavtaler for alle saker.
Les mer om nedbetalingsplaner.
Om vi kan gi en reduksjon avhenger av flere faktorer, blant annet din økonomiske situasjon og hvem du skylder penger til. Ta kontakt med oss for å få en vurdering av saken din. For å gjøre en vurdering trenger vi dokumentasjon på din økonomiske situasjon.
Jeg er uenig i inkassokravet
Logg deg inn på portalen vår for å melde en tvist, eller ta kontakt med kundesenteret vårt så raskt som mulig.
Vi tar kontakt med kreditor og stopper inkassoprosessen inntil videre.
Hvis vi får bekreftet at du er forpliktet til å betale gjelden, vil vi fortsette inkassoprosessen. Vær oppmerksom på at kreditoren kan søke om at gjelden drives inn gjennom rettslige skritt hvis du ikke betaler og det ikke foreligger en tvist.
Les mer om inkassoprosessen.
Følg disse stegene hvis du har betalt en faktura og likevel mottatt et inkassokrav:
- Dobbeltsjekk at saken er betalt: Logg inn på portalen for å sjekke status på saken. Det tar ofte 1-4 virkedager for at en betaling skal bli registrert hos oss. Hvis du nettopp har betalt, kan du sjekke status på saken igjen om et par dager.
- Send kvittering på betalingen: Om du har betalt direkte til kreditor, trenger vi en kvittering på denne betalingen. Du kan logge inn på portalen for å gjøre dette.
- Sjekk at du har dekket alle kostnadene: Dersom du har betalt etter forfall og inkassoprosessen har startet, må du også dekke purre- og/eller inkassokostnadene.
Dersom du har fått et inkassokrav du mener ikke tilhører deg, ta kontakt slik at vi får sett på saken.
Personvern og fullmakter
I Intrum er vi opptatt av å ivareta dine personopplysninger. Les mer om hvilke personopplysninger vi behandler, hvorfor vi gjør dette og hvilke rettigheter du har.
- Du har selv ansvar for egen postgang. Hvis kreditor/den som krever inkasso kan dokumentere at varselet er sendt på en forsvarlig måte til oppgitt adresse, er du selv ansvarlig for brevet, selv om det blir forsinket eller forsvinner.
- Du har rett på all informasjon som finnes på deg og saken din. Den kan du få på telefon eller i portalen vår.
- Du har rett på å få informasjon om de konsekvensene inkasso har for deg.
- Nedbetalingsplaner og betalingsutsettelser er ingen rett, men løsninger vi kan tilby for visse saker. Det er imidlertid viktig å merke seg at alle saker er unike, og at ulike kreditorer har ulike retningslinjer for planer og utsettelser. Det samme gjelder for reduksjon på kravet.
Hvis du ønsker å hjelpe noen med en sak, trenger du fullmakt. Dette er for å ivareta personvernet til personen som eier saken. Personen som eier saken må selv gi fullmakt, enten muntlig på telefon, eller skriftlig via brev eller mail.
Det er viktig at fullmakten inneholder navnet på den personen som skal få fullmakt, informasjon om hvor lenge fullmakten skal vare, samt signaturen til personen som eier saken.
Alle ansatte i inkassoselskaper har taushetsplikt.
Dette betyr at vi ikke kan inngå avtaler eller gi ut opplysninger til andre uten en gyldig fullmakt.
Ønsker du at noen skal kunne gjøre avtaler på dine vegne, kan du fylle ut et fullmaktsskjema. Du kan laste ned fullmaktsskjema her.
Det er viktig at fullmakten inneholder navnet på den personen du gir fullmakt til, informasjon om hvor lenge fullmakten skal vare, samt din signatur.
Fullmakten kan sendes pr post til adresse: Intrum, Postboks 7055, 3007 Drammen eller som vedlegg på epost til adresse: kundesenter@intrum.com.
Vi gjør oppmerksom på at du også kan kontakte oss på tlf +47 23 21 10 00 for å gi en muntlig fullmakt eller kontakte oss via vår selvbetjeningsportal: minesider.intrum.com