Vi har oppdatert fargene våre, alt annet er akkurat som før.
Det er ikke alltid så lett å vite hva du skal gjøre hvis du får et inkassovarsel eller en sak til inkasso. Slik går du frem for å løse saken.
Det trenger ikke å være så komplisert å bli kvitt en sak til inkasso. Husk at jo raskere du tar tak i saken, jo raskere får du løst den, uten at det påløper nye gebyrer.
Hvis du har fått et inkassovarsel, kan du bli kvitt hele saken ved å betale varselet før betalingsfristen går ut. Et inkassovarsel er kort fortalt noe som må sendes deg hvis du ikke har betalt en regning i tide, for at det skal kunne startes en inkassoprosess. Det kan sendes ut først 14 dager etter at regningen har forfalt, og har minst 14 dagers betalingsfrist. Inkassovarselet kan ha et purregebyr, men hvis det blir betalt med en gang blir det ingen videre gebyrer eller konsekvenser.
Du skal alltid motta et inkassovarsel før saken går til inkasso. Sender kan ikke kreve gebyr før tidligst 14 dager etter forfall. Følgende sjekkliste må være oppfylt før kravet kan sendes til inkasso:
Les mer om reglene rundt inkassovarsel og betalingsfrist hos Lovdata.
Hvis regningen går til inkasso blir det lagt på et inkassosalær. Det vil si at du må betale en høyere sum enn du måtte betalt hvis du betalte regningen med en gang. Hvis du har mulighet til å betale inkassosaken din med en gang, bør du gjøre det for å unngå ytterlige kostnader.
Hvis saken din har gått til inkasso og du er usikker på hvordan du skal gå fram, anbefaler vi at du tar kontakt med selskapet som har sendt deg varselet så fort som mulig.
Har du en inkassosak hos oss? Logg inn og få oversikt, eller kontakt oss.
På grunn av strenge taushetsplikter og personvernsregler er det kun du som kan få innsyn i egne inkassosaker, med mindre du gir en annen person fullmakt til å kunne behandle og motta informasjon om dine saker. Du kan gi fullmakt muntlig over telefon, eller skriftlig i vår selvbetjeningsportal. Det er viktig at fullmakten inneholder navnet på den personen du gir fullmakt til, informasjon om hvor lenge fullmakten skal vare, samt signaturen din.
Hvis du mottar et krav du mener er feil, bør du umiddelbart ta kontakt med selskapet som har sendt deg regningen. Det kan være lurt å dokumentere hvem du er i kontakt med og hva dere avtaler.
Hvis det er grunn til å tro at det er en feil i kravet, kan det bli omtvistet. Et omtvistet krav kan ikke sendes gjennom ordinær inkassoprosess før tvisten er løst. Hvis det ikke blir enighet mellom partene blir saken sendt til Forliksrådet.
Hvis du er usikker på hvordan du skal gå fram når du er uenig i en regning, kan du få hjelp og veiledning hos Forbrukerrådet.
Det første rådet for å unngå at regninger går til inkasso er å ha kontroll på forbruket ditt. Det kan allikevel skje at du glemmer en regning eller at du får en uforutsett utgift. Da er det fint å ha gode rutiner på betalinger:
loading...