Vi har for øyeblikket tekniske problemer med vårt vanlige telefonnummer. Benytt nummer 73542305 i mellomtiden. 

Husk at du også kan få oversikt over alle dine saker hos Intrum på minesider.intrum.no

Alt du trenger å vite om betalingsanmerkninger

Hva skal til for å få en anmerkning? Og hvordan blir du kvitt den? Under finner du svarene på de vanligste spørsmålene om betalingsanmerkninger.

Hva er en betalingsanmerkning?

En betalingsanmerkning er et varsel om at en person eller en bedrift har en forfalt faktura som ikke er betalt, til tross for at det er satt i gang initiativ for å få inn pengene.

Det er kredittopplysningsbyråene som registrer anmerkningen og det er inkassobyråer, namsmenn, forliksråd, Statens Kartverk, Løsøreregisteret eller Statens innkrevingssentral som melder inn anmerkningen til kredittopplysningsbyråene.

Når får jeg betalingsanmerkning?

Eksempler på saker hvor det kan bli registrert betalingsanmerkning:

  • Ubetalte inkassosaker mot privatpersoner og enkeltpersonforetak, rapporteres betalingsanmerkning 30 dager etter rettslige skritt er sendt. Krav mot firma, rapporteres betalingsanmerkning 30 dager etter betalingsoppfordring er sendt.
  • Dom fra forliksrådet
  • Utleggsforretning gjennomført av Namsmann
  • Konkurs
  • Gjeldsordning
  • Avdragsordning som blir misligholdt 

Les også: Dette skjer i inkassoprosessen.

Et inkassovarsel betyr ikke at du har fått en betalingsanmerkning. Du har fremdeles muligheten til å ordne opp i saken.

Blir jeg varslet om at jeg får betalingsanmerkning?

Privatpersoner får varsel fra kredittopplysningsbyråene før de rapporterer anmerkningen. Da har du muligheten til å rette opp saken.

For næringsdrivende blir anmerkningen registrert 30 dager etter det har blitt sendt en betalingsoppfordring.

Har du en inkassosak hos oss? Logg inn for å få oversikt.

Hvilke konsekvenser har betalingsanmerkningen?

En betalingsanmerkning vil påvirke kredittscoren din. Kredittscoren gjenspeiler betalingsevnen din og baserer seg på blant annet betalingshistorikk, eventuelle næringsinteresser, inntekt, formue og gjeld.

Hvis du har en betalingsanmerkning er det ofte vanskelig å få godkjent en søknad om kreditt. Det er ganske mange situasjoner hvor du kan bli kredittsjekket, for eksempel hvis du skal:

  • Søke om boliglån eller andre lån
  • Leie leilighet
  • Starte et abonnement på for eksempel mobil og strøm
  • Handle på kreditt
  • Tegne forsikring

I tillegg tar enkelte arbeidsgivere en kredittsjekk når de skal ansette nye medarbeidere. Da kan en betalingsanmerkning hindre at du får jobben. Her bør du eventuelt være åpen om at du har en betalingsanmerkning.

Les også: 5 ting du bør gjøre når du har fått et inkassokrav.

Kan jeg ta opp lån med betalingsanmerkning?

Det kan være vanskelig å få innvilget et lån hvis du er har en betalingsanmerkning. Den som vurderer lånesøknaden bestemmer om de vil innvilge lånet. I noen tilfeller er det likevel mulig å få lån, slik at du får muligheten til å refinansiere gjelden og bli kvitt betalingsanmerkningen. For å få lånet er det ofte nødvendig at du kan vise til en ekstra sikkerhet, for eksempel at du kan stille pant i bolig eller at du har en kausjonist. Hos Norsk kreditt finner du mer informasjon om lån med betalingsanmerkning.

Hvordan sletter jeg betalingsanmerkningen?

Betalingsanmerkningen blir slettet når saken er eldre enn fire år gammel, eller med én gang saken er betalt. Det er viktig at saken er betalt i sin helhet. Det betyr at alt av tilleggskostnader som renter og salærer også må være betalt.

Når saken er betalt vil kredittopplysningsbyråene få beskjed og deretter sletter de saken. Vær oppmerksom på at det kan ta et par virkedager før saken er slettet etter at den er betalt.

Betalingsanmerkningen blir slettet når saken er eldre enn fire år gammel, eller med én gang saken blir betalt. Saken må være betalt i sin helhet.

Hvor lenge står betalingsanmerkningen?

En betalingsanmerkning står i fire år, men hvis du ønsker å gjøre opp for deg vil anmerkningen bli slettet med en gang hele kravet er innbetalt. Etter fire år må inkassobyrået eventuelt sette i gang nye rettslige skritt hvis det skal registreres en ny betalingsanmerkning.

Hvordan sjekker jeg om jeg har betalingsanmerkning?

Du kan selv sjekke om du har en betalingsanmerkning hos kredittopplysningsbyråene. Hvis det står en betalingsanmerkning der som du allerede har betalt, bør du ta kontakt med inkassobyrået eller namsmannen som har hatt saken din.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke kan betale betalingsanmerkningen?

Hvis du ikke har mulighet til å betale betalingsanmerkningen er det viktig at du kommer i gang med å snu situasjonen. Betalingsanmerkningen blir først borte når den blir betalt. Hvis du har en sak hos Intrum eller et annet inkassobyrå lønner det seg alltid å ta kontakt. Vi kan hjelpe deg med å få oversikt over situasjonen og kan blant annet:

  • Gi deg status og oversikt over sakene dine
  • Gi deg oversikt over hvem du opprinnelig skylder pengene til
  • Se om det er mulighet for betalingsavtale

Du kan også logge inn på portalen vår for å finne informasjon om saken din.