6 tips som sikrer tidlig betaling

Ifølge vår European Payment Report fra 2023 har det vært en markant økning i antall SMB-bedrifter som blir bedt om å akseptere lenger betalingsvilkår. Les Intrums seks tips til hvordan sikre tidlig betaling.

Over halvparten (51%) av alle SMB-bedrifter har motvillig akseptert sene betalinger fra kunder for å unngå dårlig kundeforhold. Det indikerer hvor presset bedrifter er for å tilpasse seg ugunstige betingelser for å opprettholde positive forretningsrelasjoner. 

Våre beste tips for tidlig betaling:

  1. Implementer en kredittpolitikk
    En kredittpolitikk er en prosedyre som klargjør hvordan du gjør forretninger med kundene dine. Den forteller deg hvilken informasjon du trenger om kunden, når du skal utføre kredittsjekker og hvilke generelle prosedyrer du bør følge når det gjelder fakturering, purringer og krav. En implementert politikk hjelper deg med å gi kreditt kun til kunder som kan håndtere det. 
  2. Sjekk kredittverdigheten
    Å kjøre en kredittsjekk på nye kunder reduserer risikoen for betalingsproblemer, men dette bør også gjøres for eksisterende kunder. Disse står ofte for de største kredittapene, gjør dermed kredittovervåkning til en kontinuerlig prosess. Hvis kundens evne til å betale forverres, bør du handle raskt. 
  3. Vær tydelig 
    Den vanligste grunnen til at kunder ikke betaler en faktura er mangel på klarhet. Forsikre deg om at du har en tydelig avtale med kunden om hva som skal gjøres og hvordan det skal betales. Sørg for at fakturaen er tydelig, at den opplyser om forsinkelsesrenter du vil belaste hvis kunden ikke betaler i tide, og at du vil belaste en purregebyr hvis betalingen blir forsinket.
  4. Send en påminnelse
    Hvis en betaling er forsinket uten informasjon fra kunden, send en påminnelse og deretter ta øyeblikkelig handlinger. Gjentatte påminnelser fører sjeldent til økt sjanse for tidlig betaling og resulterer at du gir kunden unødvendig kreditt. 
  5. Husk å ta vare på kundene dine 
    Hvis en kunde ikke har betalt i tide, finn ut hvorfor. I flere tilfeller kan det være gode grunner til at kunden ikke har betalt tidlig. Hvis kunden opplever kortsiktige betalingsvansker, kan de spre betalingen over tre måneder? Det vil øke sjansen for å innkreve hele beløpet, og forhåpentligvis vil du ha en fornøyd og takknemlig kunde. 
  6. Få hjelp fra et inkassobyrå
    Hvis fakturaen fortsatt ikke er betalt, bør du vurdere å få hjelp fra et inkassobyrå. Vi i Intrum har ekspertise og spesialressurser for å sikre tidlig betaling. Et annerkjent byrå vil ta godt vare på kunden din, og forholdet ditt vil ikke bli skadet. 

Trenger du hjelp med å sikre tidlig betaling?

Vi i Intrum hjelper deg