Nordmenn er dårligst i Europa på å betale regninger i tide
Nesten seks av ti nordmenn har misset fristen på én eller flere regninger de siste 12 månedene. Likevel er det under halvparten av disse som sier at mangel på penger er grunnen.
Intrums årlige kartlegging av Europas betalingsvaner, kalt European Consumer Payment Report, avslører flere oppsiktsvekkende funn blant nordmenn i årets utgave. Dyrere boliglån og mat- og strømpriser har virkelig begynt å sette spor i privatøkonomien det siste året.
- Det er bekymringsverdig at så mange som seks av ti nordmenn slurver med regningene sine, sier administrerende direktør i Intrum, Steinar Nielsen.
Dette tallet har økt fra under fire av ti i fjorårets undersøkelse, en økning på over 20 prosentpoeng.
Hovedfunnene i European Consumer Payment Report 2023:
· 57 % nordmenn har misset én eller flere regninger de siste 12 månedene. Verst i hele Europa. Høyest andel på 5-9 regninger som ikke er betalt i tide.
· 55 % oppgir at dette er en gjentakende hendelse – og ikke bare et engangstilfelle.
· 38 % nordmenn har lånt penger for å betale en regning.
· 37 % kommer til å bruke mer kjøp nå – betal senere-løsninger for å håndtere mer krevende privatøkonomi fremover.
· 70 % har kuttet ned på digitale abonnementer og takeaway.
Disse tallene viser at det er mer krevende å leve i Norge nå kontra for 12 måneder siden. Økte renter og høy vedvarende inflasjon har gitt store utslag for mange, og det er enda flere nordmenn enn før som det siste året har fått presset økonomien sin til det ytterstesier Steinar Nielsen.
Så langt har ikke dette gjenspeilet seg i Intrums inkassotall i særlig grad. Det siste året har økningen i rentebærende lån vært høy, men pilene peker fortsatt bortover, og ikke opp i de andre sakskategoriene.
Arbeidsledigheten vil være avgjørende
- Arbeidsledigheten er fortsatt nøkkelen for om vi kommer til å se en bratt økning av inkassosaker eller ikke. Så lenge man fortsatt har god inntekt, vil de fleste klare å betjene utgiftene sine dersom man tilpasser økonomien sin deretter, sier Nilsen, og legger til:
- Det betyr likevel ikke at det er lett å få det til å gå rundt nå. Mange har nok sett seg nødt til å gjøre tøffe prioriteringer og kuttet ned på antall goder man kan tillate seg når lommeboka gradvis blir trangere.
Selv om nordmenn kommer dårligst ut på å betale regninger i tide, er det kun 35 % av disse som oppgir at grunnen til at de misset en betalingsfrist var mangel på penger. Dette er langt lavere enn det europeiske gjennomsnittet som ligger på 43 %.
«Regningsarroganse»
- I Norge er konsekvensene generelt små hvis du ikke betaler en regning innen forfallsdato, sier Nielsen, og fortsetter:
- Funnene i undersøkelsen kan tyde på at man kanskje har lagt seg til en «regningsarroganse», og at noen tar litt lett på små purregebyrer og inkassovarsler
I de fleste sakene må man gjennom alle disse stegene før en betaling går til inkasso: Varsel om purring, små purregebyr og inkassovarsel. Så mange som åtte av ti saker løser seg i løpet av disse stadiene, og når aldri inkasso.
- Vi forventer likevel å få flere saker til inkasso fremover, gitt det høye rentenivået og fortsatt høy inflasjon. Intrum har bare i løpet av første halvår i år hjulpet 125.000 nordmenn å bli helt inkassogjeldfrie. Mitt beste råd til de som nå får utfordringer med økonomien er å ta kontakt med de du skylder penger så tidlig som mulig. Sjansen øker da betraktelig for å få til en minnelig løsning, sier Steinar Nielsen.
Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er utført av Longitude for Intrum i perioden juli – august 2023. Resultatene baserer seg på svar fra 1000 norske husstander.