Kunde betaler ikke faktura – slik går du frem

Opplever du at kunde ikke betaler faktura? Dersom kunden ikke betaler etter en betalingspåminnelse, kan det være på tide å ta neste steg – inkasso. Jo før du starter inkassoprosessen, desto større er sannsynligheten for å få pengene tilbake. Se hvordan et inkassobyrå kan bistå i denne prosessen.

Overlat inkassokravet til et inkassobyrå når kunde ikke betaler

Sannsynligheten for at kunden din velger å prioritere fakturaen fra akkurat din bedrift, øker når den blir oversendt inkasso. Bare det er en god nok grunn til å få hjelp fra et profesjonelt inkassobyrå, men det finnes også en rekke andre fordeler.  
 
Når du sender et inkassokrav til oss, tar vi oss av all inndriving og kommunikasjon med kunden din. Du vil motta oppdateringer underveis i inkassoløpet, og kan når som helst logge inn og få oversikt over saken i portalen vår.

Slik fungerer inkasso

Å kreve inn penger er ofte en tidkrevende og utfordrende prosess, og det er viktig at det gjøres på rett måte. Ved hjelp av et inkassobyrå, kan du forvente at kunde enten betaler tilbake raskere, eller at saken går gjennom de riktige stegene i inkassoprosessen.  
 
Hvor raskt en sak kan behandles, kommer an på flere faktorer som:

  1. Hvor gammel gjelden er 
  2. Hvor mye som er gjort på forhånd 
  3. Hvem kunden er 

Uavhengig av hvor mange saker du har, hvor store beløpene er og hvor langt i prosessen du har kommet, har vi ekspertisen til å kunne håndtere sakene og oppnå best mulig resultat. 

Første steg i inkassoløpet

Så snart vi overtar en faktura, går vi gjennom all nødvendig data og kontrollerer at kundeinformasjonen er korrekt. Vi starter som regel med å sende ut et inkassokrav, og benytter oss av flere ulike metoder for å komme i kontakt med kunden – både brev, SMS, e-post og telefonsamtaler.

La Intrum overvåke saken til kunde betaler

Dersom kunden ikke svarer, vil vi vurdere om saken skal fortsette i overvåkingsprosessen, gå til rettslig forlik eller avsluttes. Blir saken lagt på langtidsoppfølging, vil vi følge med på utviklingen i kundes kredittverdighet. Hvis situasjonen skulle endre seg, vil vi prøve å inngå en ny betalingsavtale. 
 
 
Kom i gang med inkasso her.