Inkassobyrå – Velg riktig byrå til bedriften din

Et inkassobyrå skal i hovedsak hjelpe deg å få betalt tidligere, men det bør også kunne bidra med mye mer. Jo flere faktorer du vurderer hos inkassobyrået ditt, desto mer får du ut av leverandørforholdet.

Mer enn bare inkasso-hjelp

En måte å evaluere inkassobyrået på er basert på verdien de kan tilby i form av tilleggstjenester.

Et inkassobyrå bør kunne hjelpe deg å ta bedre kredittvurderinger

De fleste inkassobyråene sitter på store mengder data. Men hva gjør byrået ditt med dem? Det kan være lurt å vite hvordan inkassobyrået ditt bruker denne dataen - eksempelvis kan byråer utvikle konkrete produkter, eller til å segmentere kundene.

Kanskje bruker de dataen til å evaluere hvem som skal få kreditt eller ikke? Dette bidrar til at du kan vurdere hvilke kunder du bør velge, uten at du tar større risiko for tap. Dermed blir det lettere å finne den rette balansen mellom lav og høy risiko.

Har du for lite tap kan dette være en indikasjon på at du er for streng. Hvis du innvilger kreditt til flere kunder, kan du kanskje få økt omsetning. Dette er noe et inkassobyrå bør kunne hjelpe deg med.

Mann som sitter i telefonen og forteller om inkassobyrået Intrum for bedrifter.
VERDIFULL DATA: Et godt inkassobyrå kan hjelpe kundene sine med å evaluere hvilke kunder som skal få kreditt og ikke.

Tid er penger

Du har mest sannsynlig valgt å få hjelp av et inkassobyrå nettopp fordi du vil ha pengene dine raskere. Derfor er det relevant å finne ut hvilken løsningsgrad byrået har innenfor gitte tidsperioder. Husk at løsningsgraden kan variere på bakgrunn av:

  • kravets størrelse
  • hva kravet gjelder
  • hvem som er debitor

Jo mer informasjon du kan gi om den som skylder penger, jo enklere er det for inkassobyrået å inndrive kravet ditt.

Tiden det tar for inkassobyrået å gjenopprette din utestående gjeld, er også viktig å vurdere. Hvis du kun har sendt inn én sak til inkasso, hvor raskt var inkassobyrået i stand til å løse denne? Hvis du har sendt inn flere saker, er det lurt å regne ut gjennomsnittstiden i en samlet vurdering. Et seriøst inkassobyrå vil kunne gi deg rapporter med gjennomsnittlig antall dager saken er åpen og gjennomsnittet til saken er løst og avsluttet.

Få ned kredittiden med et inkassobyrå.

Se på hvordan inkassobyrået behandler dine kunders data

Hvordan bedrifter håndterer kundenes persondata har alltid vært viktig, og med GDPR har det blitt enda strengere krav rundt håndtering og tilgang til data.

  • Alle inkassobyråer bør kunne dokumentere hvordan de bruker dine kunders data. Denne informasjonen bør være tilgjengelig for alle, gjerne på byråets nettside. Eventuelt bør du kunne be om å få dette tilsendt.
  • Inkassobyrået bør kunne fortelle deg om hvordan de inndriver gjeld. For eksempel bør du kunne få vite hvilken opplæring byrået gjør av sine rådgivere, og være godt orienterte om selskapsverdier.

Se på hva slags løsninger inkassobyrået tilbyr. Noen benytter en selvbetjeningsportal hvor kunden din selv kan få oversikt og status på sakene sine, uten å ta direkte kontakt med byrået. Hvis inkassobyrået har en slik portal, bør plattformen være brukervennlig. Få byrået til beskrive hvilke muligheter brukeren har.

Kan inkassobyrået bidra med innovasjon og digitalisering?

Mange av byråene er økonomisk sterke, og har solide fagmiljøer og nettverk tilgjengelig. Det er derfor naturlig at inkassobyråene jobber tett på med de nyeste trendene i bransjen, og kan derfor bistå med det siste innen digitalisering og innovasjon.

Dette kan være løsninger som byrået selv benytter for å optimalisere innfordringsprosessen, men også løsninger du som kunde kan ta i bruk.

Se på hele verdikjeden

Det er viktig at du føler deg trygg på at dine kunder blir godt ivaretatt av ditt inkassobyrå. Du bør derfor kunne spørre byrået om hvilke verktøy de benytter for å innfordre dine krav, måling av servicegrad mot dine kunder, og også hvilke grep du kan gjøre på din side. Et dyktig byrå vil kunne hjelpe deg med alt dette.

Et inkassobyrå bør kunne hjelpe deg å øke kundelojaliteten

Ta en titt på hele verdikjeden inkassobyrået tilbyr. Løsningsgrad, kredittid, betalingsmuligheter, kundeopplevelsen – dette er faktorer som vil spille direkte inn og redusere tap.

Hvilket byrå er flinkest til å få inn flere lønnsomme kunder? Tar de vare på kundeforholdet gjennom hele inkassoprosessen? Dette er faktorer som vil spille direkte inn på bunnlinjen.

Hvordan tilpasser inkassobyrået løsninger?

Alle bedrifter har ulike behov. Hva selger du? Hvem er kundene dine? Dette er faktorer som er viktige å tenke på i inkassoprosessen. Derfor bør du spørre ditt inkassobyrå  om hvordan de tilpasser løsningene ut ifra ditt behov.

Om du har en tvistesak, kan det være lurt å vurdere inkassobyråets evne til å løse den. Sjekk hva de gjør for å motarbeide at en tvist i det hele tatt oppstår, og hva de gjør når det først har skjedd - både før og etter inkasso.