Hva er inkasso?
Inkasso er oppfølging av fakturaer som ikke er betalt innen fristen, og bidrar til at bedrifter får inn penger for varer og tjenester de har levert.
Folk kan ha ulike grunner til å ikke betale: De kan ha glemt fakturaen, ha midlertidige økonomiske utfordringer eller rett og slett ikke ha råd akkurat da. For at samfunnet skal fungere er det derimot viktig at bedrifter får betalt for sine varer og tjenester. vil
Fra forfalt faktura til inkasso
Dersom en faktura ikke blir betalt innen fristen, kan bedriften sende et inkassovarsel. Dette er en formell påminnelse om at kravet vil gå til inkasso hvis det ikke blir gjort opp innen 14 dager. Inkassovarselet må være tydelig merket og kan inkludere purregebyr og renter.
Hvis Intrum skal sende inkassovarsel på vegne av bedriften, må det ha gått 14 dager fra forfallsdato.
Blir kravet fortsatt ikke betalt, sendes det videre til inkasso.
Inkasso er en naturlig del av det å drive virksomhet. Å agere raskt gir deg langt bedre muligheter for å få betalt.
Hva skjer når saken går til inkasso?
Når en sak overføres til inkasso, sendes en betalingsoppfordring til skyldner. Den inneholder informasjon om hva som skyldes, samt påløpte renter og inkassosalær. Skyldner får en frist på 14 dager til å betale, eller komme med innsigelser hvis de er uenig i kravet.
Hvis betalingsoppfordringen ikke blir betalt vil det påløpe tungt salær 42 dager etter at betalingsoppfordringen er sendt ut.
Dersom kunden betaler, avsluttes saken. Hvis ikke, kan det være aktuelt å gå videre med rettslige skritt for å drive inn beløpet.
Utenrettslig og rettslig inkasso
Vi prøver alltid å få til en frivillig løsning på ubetalte krav. Hvis det ikke lar seg gjøre, vurderer vi om det er hensiktsmessig å gå videre med rettslig inkasso. Dette avhenger blant annet av beløpets størrelse og sjansen for innbetaling. I den rettslige fasen er det svært viktig å kunne det juridiske, samt kjenne godt til og være oppdatert på lovverket. De fleste saker derimot blir løst i den første fasen, utenrettslig inkasso, uten behov for rettslig skritt.
Les mer om hele inkassoprosessen her
Hva bør jeg gjøre hvis en kunde ikke betaler?
Når en kunde ikke betaler, kan du stole på Intrum for å håndtere inkassoprosessen profesjonelt og effektivt. Intrum sender en lovpålagt betalingsoppfordring til skyldner og håndterer innkommende henvendelser. Ved hjelp av analyser og innsikt tilpasser vi prosessen og kanalbruken for å øke sannsynligheten for innbetaling. Skulle det være nødvendig, kan vi også tilby juridisk hjelp for å kreve inn pengene på en korrekt og etisk måte.
Spar tid – overlat inkassoen til Intrum
Enkelte bedrifter velger å håndtere inkassoprosessen selv, men dette kan fort bli tidkrevende, spesielt hvis man ikke har erfaring med prosessen.
Ved bruk av et profesjonelt inkassobyrå kan du:
- Frigi verdifull tid som kan brukes på bedriftens kjerneaktiviteter
- Få raskere betalt fra kunder som ikke betaler
- Være trygg på at alle regler og etiske retningslinjer følges