4 grep for bedre likviditet i bedriften under krisetider
Små og mellomstore bedrifter sliter ofte med sen betaling og kan føle seg presset til å akseptere lengre betalingsbetingelser enn ønsket. Hva kan du gjøre for å forbedre likviditeten i virksomheten?
For mange bedrifter er det avgjørende å ha stålkontroll på kostnader og inntekter. Det handler om å vite når regninger skal betales, og når inntektene kommer inn. Å sikre at bedriften har penger tilgjengelig når det trengs, kan være forskjellen mellom å holde seg flytende eller ikke.
Fremtidige kriser eller ikke, vi har samlet noen konkrete tips som kan hjelpe bedriften din, selv i økonomisk utfordrende tider.
1. Få oversikt i et likviditetsbudsjett
Likviditetsbudsjett er et godt verktøy for å vite om du har penger eller ikke. Et likviditetsbudsjett systematiserer innbetalinger og utbetalinger og skal vise deg når og hvor mye du kan regne med å ha av tilgjengelige penger. Her finner du 5 enkle tips for å lage et likviditetsbudsjett. Der finner du også en gratis mal for å sette opp et likviditetsbudsjett.
2. Reduser kredittiden
Kredittid er et annet begrep som sier noe om hvor mye du har i kontante midler, eller likviditet. Dette er tiden det tar fra du har solgt en vare eller en tjeneste til du har penger på bok. I en dagligvarebutikk går det fort, for håndverkere tar det lengre tid. Denne tiden skal være så kort som mulig, først og fremst fordi kreditt du har gitt som regel er gitt uten at det er sikret mot noen verdier hos skyldner. Husk å:
- Ha gode rutiner for fakturering, slik at du får raskere betalinger.
- Ha så kort forfallstid på fakturaen som mulig.
Begge deler presser kredittiden ned, som per definisjon innebærer at du har mer av dine egne penger på bok enn om kredittiden er lenger.
Les også: Slik reduserer du kredittiden ved å bruke et inkassobyrå.
3. Planlegg driften i et resultatbudsjett
Resultatbudsjett er en annen måte å planlegge driften på enn bare å se på likviditet. Dette skaper en oversikt over kostnader og inntekter over en gitt periode, altså hva det koster å drive bedriften målt opp mot de inntektene du har i den samme perioden. Dette gir deg informasjon om hvor lønnsom eller ulønnsom bedriften din er. Du kan lese gode tips om hvordan du setter opp et resultatbudsjett her. Der finner du også en gratis mal for et resultatbudsjett.
4. Få kontroll på økonomistyringen
Økonomistyring er fellesbetegnelse på det som er nevnt over. Intrum har laget en veiviser for nystartede bedrifter, som også er relevant for mer etablerte bedrifter som sliter. Denne oversikten har en forenklet tilnærming knyttet til om du er enkeltpersonforetak eller aksjeselskap. Den trekker også frem temaer som regnskapsføring og merverdiavgift. Les mer om hvordan du får god økonomistyring her.